نیروهای نظامی و تفاوتهایشان

The Nation Which Cannot Defend Itself, Is Condemned To Destruction

نیروهای نظامی و تفاوتهایشان

The Nation Which Cannot Defend Itself, Is Condemned To Destruction

احتمال حمله ی نظامی به ایران, و توانایی نظامی ایران (1)

چند روزی است که شدت اخبار از احتمال حمله ی نظامی اسرائیل و هم پیمانانش به ایران بیشتر شده, خصوصا" بعد از اعلام شدن گزارش سازمان انرژی اتمی مبنی بر نظامی بودن فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران. 

اما اگر این اخبار صحت داشته باشند آیا ایران توانایی مقابله با نیروهای نظامی اسرائیل و هم پیمانانش را دارد؟

اگر اخبار صحیح باشند, ایران دو ماه برای آماده شدن زمان دارد. ایران در مقایسه با عراق و افقانستان بسیار قدرتمندتر است, مساحت بسیار بیشتری نسبت به عراق یا افقانستان دارد, همینطور جمعیت بیشتری, در یک قرار داد دفاعی نظامی با روسیه است (قراردادی که اگر هر یک از طرفین مورد حمله قرار گرفت, دیگری باید از او حمایت کرده و در صورت لزوم وارد جنگ با دشمنان کشور هم پیمان شود). ایران دارای سیستمهای پیشرفته ی موشکی است, همچنین دارای موشکهای بالستیک پیشرفته و موشکهای گوناگون از نوع کروز میباشد. این نوع سیستمهای موشکی بسیار پیشرفته تر از سیستمهای موشکی امریکا یا اسرائیل میباشند, تاکنون در هیچ جنگی علیه امریکا یا هم پیمانانش استفاده نشده اند, پس امریکا هیچ تجربه ای از مواجهه با این سیستمها ندارد. ایران همچنین دارای موشکهای ضد ناو و ضد کشتی جنگی میباشد, که از انواع پیشرفته ی موشکهای سانبرن میباشد. موشکهای سری شهاب و سجیل هم همچنان یک تحدید بزرگ برای اسرائیل به شمار می روند, در سری شهاب, از شهاب 3 به بعد برد آن به مقدار زیادی افزایش یافت, بطوری که نه تنها اسرائیل بلکه به نیمه ی شرقی اروپا, روسیه, و حتی چین نیز برد دارند. این به خودی خود یک دلیل قانع کننده برای جلوگیری از حمله ی نظامی به ایران در طی سالهای گذشته بوده. اما با قرار دادن سیستم ضد موشکی پاتریوت در اطراف ایران گمان میرود که موشکهای ایران نقش چندانی در جنگ بازی نخواهند کرد اما این فقط یک حدس و گمان است, زیرا این اولین باری خواهد بود که موشکی یا موشکهایی با این تکنولوژی و با این تعداد مقابل سیستم ضد موشکی پاتریوت قرار میگیرد, و عواقب آن تغریبا" نا مشخص است.





یک عملیات آزمایشی در محل تحقیقات کالیفورنیا ارتش امریکا نشان داد که جنگ با ایران به غرق شدن تمامی ناوها و کشتیهای نظامی امریکا در خلیج فارس منجر میشود.

ایران دارای سیستمهای ضد موشکی فوق پیشرفته ی Tor 1 و همینطور سیستم دفاعی S300 روسی و نمونه ی تغییر یافته ی S200 که گفته میشود از سیستم بعدی خود بهتر عملکرد میکند میباشد.



نیروی دریایی ایران انحصارا" برای دفاع مناسب است, و دارای حدودا" 1000 قایق سریع, دارای سیستم پرتاب موشک ضد کشتی و یک اسلحه ی رگبار کالیبر 57 میباشد. 





و اما میزان آمادگی و توانایی نیروهای زمینی ایران:

بدون در نظر گرفتن ساپورت نیروی هوایی و موشکی, نیروی زمینی ایران نقش بزرگی نمیتواند بازی کند. سربازهای معمولی ارتش ایران از اسلحه های قدیمی ژ-3 استفاده میکنند, که میزان کارایی آنها در مقابل اسلحه های نیروهای نظامی غربی تغریبا ناچیز است, مگر آنکه آنها بصورت جنگهای چریکی با نیروهای نظامی غربی به مبارزه بپردازند, در این حالت شانس زنده ماندن و پیروزی در نبردهای خیابانی یا کوهستانی برای سربازان معمولی فراهم میشود. اما سربازها و نیروهای ویژه ی ارتش و سپاه ایران; پیاده نظام ایران دارای چندین نوع از نیروهای ویژه یا عملیاتی میباشد. نیروهای نوهد که عمدتا چترباز هستند یکی از قدرتمند ترین و آموزش دیده ترین نیروهای نظامی پیاده ایران هستند, اکثر آنها مجهز به موشکهای ضد تانک و انواع نارنجکهای گازی و دودزا هستند, همینطور از اسلحه های عملیاتی از جمله ام پی 5 استفاده میکنند, و آموزشهای حفظ موقعیت شدیدی میبینند. گذشتن از این سربازها در شرایط جنگی بدون حمایت هوایی کاری غیر ممکن است. 



تکاوران ارتش ایران مشهور به کلاه سبزها نیز یکی دیگر از گروه های عملیاتی نیروهای نظامی ایران هستند, آموزشهای شدید و تحت شرایط بسیار سخت باعث شده تا این گروه از سربازان یکی از قدرتمند ترین نیروهای زمینی ایران باشند, همانند نوهد ها, دارای موشکهای ضد تانک, و انواع نارنجک هستند, همچنین دارای سلاح های زمین به هوا, و UAV هستند. در محیط های بسته و شهری بیشترین کاربرد را دارند, نوهد ها در شرایط ساحلی و کوهستانی بیشترین کاربرد را دارا میباشند.



دیگر ارگانهای نیروی نظامی ارتش و سپاه ایران نیز در حال حاضر در حالت آماده باش قرار دارند, نوهدها و تکاورها همیشه در حالت آماده باش هستند. نیروهای زره ای ایران نیز با حمایت هوایی, توپخانه و موشکی میتوانند در شرایط شهری و جنگلی کارساز باشند, اما در شرایط کوهستانی شانس زیادی نخواهند داشت, به دلیل باز بودن محیط, سلاح های غربی عملکرد بهتری دارند. 




در پست بعدی در مورد سناریوی جنگی ایران و نیروهای غربی صحبت خواهیم کرد, و تمامی ابعاد آن را بطور منطقی مورد بررسی قرار خواهیم داد. به امید اینکه هیچوقت نیاز نشود این نیروهای نظامی مقابل هم قرار بگیرند.

نظرات 2 + ارسال نظر
kiavash یکشنبه 20 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 12:09 ب.ظ

مهرداد جان مطلب خیلی خوبی بود. البته در بعضی جاها با هم اختلاف نظر داریم.
اول اینکه نیروی هوایی و دریایی ما، بمانند نیروی زمینی و ژ3 هایش، فرسوده و ناکارآمد هستند. و به نظر من حتی نیروی زمینی ما بسیار قابل تر از آنهاست و به قول خودت حداقل در جنگ چریکی شاید کاری از پیش ببرد. اما نیروی هوایی ما که عملا وجود ندارد، پروژه F-35 آمریکا در حالی به مرحله عملیاتی شدن می رسد که با احتساب تمام توانایی های دیگه آمریکا در زمینه هوایی، ما هیچ حرفی برای گفتن نداریم، راحت بهت میگم که حتی هوانیروز آمریکا می تواند به راحتی اسمان ایران را از وجود جنگنده های ایران در عرض چند ساعت پاک کند، همینطور اسرائیل. هفده هجده تا تامکت عملیاتی ایران در کنار چند تا جت ماقبل تاریخ حتی با وجود قابل بودن تکخال های ایران، حرفی برای گفتن ندارند. نیروی دریایی هم که به قول خودت از چند تا قایق تشکیل شده و به یاد داشته باش، وقتی نیروی هوایی ایران از آسمان ایران محو بشه، قایق ها شکار جت ها خواهند شد، نه ناوچه های آمریکا، هرچند که ناوچه ها و هلیکپترهای کبرا هم از پسشان برخواهند آمد.
نیروی زمینی و لشکر زرهی هم که با نبود نیروی هوایی شکار موشک و جت خواهد شد، هرچند که در مقابل نیروی زمینی آمریکا هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد. در کل اینها دلشان را به همان جنگ چریکی خشک کرده اند. و همینطور بر پایی آشوب در منطقه. اتکاشان به حذب الله بسیار زیاد است، که ایشالله با فروپاشی سوریه، اون هم تحلیل خواهد رفت.
آموزش بالای کماندوهاشان هم چیز عجیبی نیست، در تمام کشورها به همین شکل است، کماندوها همیشه از نیروهای نظامی دیگر و رسته های دیگر برتری محسوسی دارند.
در کل نبود فرماندهی درست سر این نیرو را بر باد خواهد داد، صنایع دفاعی و رزمی ایران بسیار محدود تر از صنایعیست که کشورهای عربی از طرف همین روسیه یا شوروی سابق به آن مجهز بودند، و اسرائیل در جنگ های یکی دو هفته ای با آن ها (چند کشور به طور همزمان) تمامشان را شکست مفتضهانه داد، وقتی سوری ها در جنگ یوم کیپور به اسرائیل حمله می کردند، دو تانک سنچورین اسرائیلی به مدت 30 ساعت در مقابل 160 تانک T-62 سوری مقاومت کردند و توانستند 60 دستگاه تانک را منهدم کنند.
در ضمن نباید فکر کرد که اونها چون عرب هستند و ما ایرانی، پس ما چنین مفتضهانه عمل نخواهیم کرد، البته همونطور که خودت قبلا گفتی،‌ تانک ذوالفقار تنها در زمانی می تواند مرکاوا را هدف قرار دهد که خدمه مرکاوا در ان نباشند.
در ضمن درباره موشکهای ایران که جدا از جنگ چریکی دلش را به این ها خشک کرده است، علی رقم اینکه مطمئنا قوی هستند، مطمئن باش از لحاظ تکنولو‍‍ژیکی، و عملیاتی نمی توانند،‌ بهتر از موشکهای ساخت غرب عمل کنند. در مورد پدافند S-300 هم نمی تونم اینطوری صحبت کنم، اما مطمئنم اگر هر کدوم از کشورهای اسرائیل یا امریکا بخواهند حمله کنند، نمی تواند جلوی آنها را بگیرد هرچند که ممکن است، تلفات بگیرد.
روسیه هم هیچگاه بخاطر ایران وارد جنگ نخواهد شد، چین هم همینطور، این کشور از این معاهده ها زیاد با کشورها داشته، ولی ارزش چندانی ندارد، همین الان سیاست هاش نسبت به ایران کج دار مریز است، در ضمن روسیه قابلیت به مراتب کمتری نسبت به آمریکا و اسرائیل دارد، سال گذشته روسیه با اسرائیل قرارداد امضا کرد که کارشناسان اسرائیل سطح استاندارد پدافند روسیه را بالا ببرند.
در کل در حال حاضر اصلی ترین دلیل که حمله به ایران را با تاخیر مواجه کرده،‌تس از ناآرامی منطقه است، که آن هم دارد کم کم عوامل اطمینانش فراهم می شود.
فقط یک نگاه به بی عرضه گی نظام از حفاظت از تاسیساتش بنداز، در خاک خودش اسرائیل تاسیسات و موشکهایش را منهدم می کند.

ختم کلام اینکه مهرداد جان من هم امیدوارم که مسئله ایران زودتر حل بشه، بدون خون و خونریزی، حکومت ایران رو به اصلاحات بیاره و همچیز به تدریج درست بشه، وگرنه شروع هر جنگی برای ایران یک فاجعه خواهد بود، که شاید شروعش با خرابی های گسترده و در ادامه با تجزیه ایران همراه شود.

موفق و پیروز باشی رفیق

دوست عزیزم سلام,
از کامنتت متشکرم, و اینکه نظرت رو گفتی.
اما پاسخ من, نیروی هوایی ایران حدود 15 سال هستش که مدام در حال تغییر و بازسازی امکانات جنگی خودش هست, از جمله قرار دادن تکنولوژی "Fire and Forget" بروی اف-5 ها و هواپیماهای جنگی ساخت خودش, همینطور اضافه کردن برخی از تکنولوژی های UAV و مجهز کردن هواپیماها به سیستم های پیشرفته ی Flare که در هنگام مورد هدف قرار گرفته شدن میتواند از وضعیت جان سالم به در ببرد. اینجا یک مسئله مشخص میشود, تحلیلگران غربی به این دلیل که اصولا فقط به تصاویر تهیه شده توسط یو ای وی, یا تلویزیونها اتکا میکنند نمیتوانند تحلیل کاملی داشته باشند, اما تحلیل من به عنوان یک محقق نظامی کوچک, این است که شاید تصاویری که از نیروی هوایی ایران دیده میشود فقط شامل اف-5 یا همان چند عدد تامکت معروف باشد, اما باید توجه کرد که اف-5 هایی که ایران در دست دارد و خود ساخته طی این چند سال, هیچ گونه شباهتی با اف-5 امریکایی ندارند, فقط نام آنها را به همراه دارند, در صورتی که اگر یک اف-5 اصلی و یک اف-5 ایرانی را در مقابل هم قرار دهیم, اف-5 اصلی حتی فرصت هدف گیری را هم نخواهد داشت. درست است که جلوی هواپیماهای متعدد غربی قدرت مانور زیادی نخواهند داشت, اما این را هم باید در نظر گرفت که غرب هیچ گونه تجربه ای از مواجهه با اف-5 ایرانی ندارد. همانطور که هیچ تجربه ای از مواجهه با S-300 ندارد. دوست من, نیروهای غربی چیزی بنام جهاد ندارند که برای رسیدن به هدف جان خود را فدا کنند,
پس هیچوقت جان خود را در موردی که هیچ اطلاعاتی از آن در دست ندارند به خطر نمی اندازند.
S-300 و نمونه ی ارتقاء یافته ی s-200 ایرانی 2 بار, چه بسا 3 نیروهای نظامی اسرائیل و امریکا را از حمله به ایران منصرف کرده, در حالی که سیاست مدارانشان موافق جنگ بوده اند. پس S-300 میتواند نقش بسیار زیادی را در جنگ بازی کند.
نیروهای دریایی ایران گرچه به پیشرفتگی نیروی دریایی غربی ها نیست, اما همچنان مواجهه با آنها یک کابوس برای غرب است. چراکه این گونه نیروهای دریایی هزینه ی مالی زیادی نداشته اند ولی در نهایت هزینه ی هنگفتی به نیروی مقابل میزنند, در مقابل هزینه ی جانی که خواهند داد. جهاد, دوست من نیروی دریایی ایران تبدیل به یک نیروی جهادی شده, خدمه ی قایقها میدانند که در نهایت جان خود را از دست خواهند داد, اما قبل از کشته شدن موشک ضد ناو خود را پرتاب خواهند کرد, غربی ها از همین روحیه ی مرگ طلب ایرانیها وحشت دارد, همان روحیه ی حسن صباح. آنها افرادی هستند که هدف را برتر از وسیله می‌دانند, این موضوع که بدانی نیروی مقابل از مرگ ترسی ندارد مقداری جنگ را سخت میکند.
در مورد نیروی زرهی هم که قبلا صحبت کردیم, ایران شانس زیادی از لحاظ تانکی در جنگ نخواهد داشت, اما مطمئنا" از نیروی گارد جمهوری عراق که گفته میشد بهترین نیروهای زرهی خاورمیانه هستند بیشتر دوام خواهند آورد, بخاطر اینکه ایرانیها روحیه و هوش جنگی بهتری نسبت به عربها دارند, این یک واقعیت اثبات شده است.
از لحاظ موشکی ایران صد درصد یک قدرت منطقه ای به شمار می آید, در این مورد شکی نیست, اگر موشکهای ایران قدرتی نداشتند مطمئن باش هیچوقت دیواره ی ضد موشکی ایجاد نمیکردند, آن هم با بودجه ای تقریبا" 3 برابر بودجه ی فناوری موشکی ایران.
روسیه مجبور خواهد بود تا وارد جنگ شود, به این خاطر که از طرف ایران مورد حمله قرار خواهد گرفت. روسیه طبق قراردادی که رضا شاه در زمان خود بست مسئول حفظ و حمایت از ایران در برابر هرگونه حمله ی خارجی میباشد, اگر این مسئله را زیر پای بگذارد ایران حق حمله به روسیه را دارد, و مطمئن باش ضربه ای که ایران میتواند به روسیه بزند, امریکا و هم پیمانانش نمیتوانند بزنند. روسیه اگر از طرف ایران هم مورد حمله قرار نگیرد, بعد از جنگ ایران و امریکا از جانب امریکا مورد تحدید قرار میگیرد, امریکایی که حالا دارای یک مرکز نظامی متمرکز در ایران, همسایه ی روسیه است. پس روسیه مجبور است از ایران حمایت کند, یک جنگ سرد کافی بود تا روسیه منافع واقعی خود را بفهمد.
بطور کلی جنگ با ایران سالها طول خواهد کشید, به هزینه ی ورشکستگی بسیاری از نهادهای دولتی کشورهای جهان, 3 برابر شدن قیمت نفت, و بطور متوسط 10 انفجار تروریستی در هفته در جهان و کشته شدن مردم, بحران برقی امریکا به دلیل انفجار یک موشک EMP توسط نیروی هوا فضای قدس سپاه پاسداران ایران در آسمانهای امریکا, و قیام شیعیان تندرو جهان علیه نیروهای متفقین, و یک ایران و 20 میلیون کشته بخاطر انفجار هسته ای 50 مگاتنی در ایران. همینطور یک دنیا معترض به عملکرد امریکا در قرن 21.
جنگ با ایران اتفاق تخواهد افتاد, مطمئن باش.

kiavash پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 07:17 ب.ظ

مرسی مهرداد جان از پاسخت.

قربانت, موفق باشی کیاوش جان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد